Cea mai cunoscută operă verdiană, „La Traviata”, a prins viaţă la TVR Cultural în 5 martie, de la ora 22.00. Spectacolul preluat a avut loc la Opera Naţională Bucureşti, într-o reprezentaţie specială dedicată aniversării sopranei Elena Moşuc, solistă ce cunoaşte o spectaculoasă carieră în străinătate. Apreciata artistă invitată a interpretat rolul Violettei Valéry.
Regia şi mişcarea scenică îi aparțin lui Paul Curran, dirijor, Ciprian Teodoraşcu. Din distribuție mai fac parte artiștii: Alin Stoica (Alfredo), Iordache Basalic (Germont), Cristina Eremia (Annina), Ciprian Pahonea (Gastone), Sidonia Nica (Flora), Dan Indricău (Baronul), Daniel Filipescu (Marchizul), Iustinian Zetea (Doctorul), Iustinian Zetea (Giuseppe), Narcis Brebeanu (Comisionarul / Servitorul). Scenografie Gary McCann, maeștri de cor Daniel Jinga, Adrian Ionescu, cu participarea Corului și a Orchestrei Operei Naționale București. Producător TVR, Claudia Robu.
Povestea unei mari iubiri
Una dintre cele mai cântate opere din lume – așa cum era încă de pe vremea lui Verdi, când mai toate instituțiile muzicale o aveau în repertoriu – „La Traviata” a fost compusă la puțin timp după ce Giuseppe Verdi a văzut la Paris, între 1851 și 1853, piesa de teatru adaptată după romanul lui Alexandre Dumas-fiul, „Dama cu camelii”. Povestea reală a curtezanei Marie Duplessis – care a iubit până la sacrificiu și a murit la doar 23 de ani bolnavă de tuberculoză – l-a impresionat nu doar pe scriitorul francez, care i-a dat viață curtezanei în romanul său, ci și pe Verdi, care a însuflețit-o în „La Traviata”. Alphonsine Rose Plessis, Marie Duplessis, Marguerite Gaultier, Violetta Valéry sau Dama cu camelii sunt nume ale aceluiaşi personaj, când literar, când muzical.
Momentul premierei din 6 martie 1853, de la Teatro La Fenice din Veneția, nu a fost unul încurajator pentru compozitorul Giseppe Verdi, reprezentația dovedindu-se a fi un fiasco. Cu toate acestea, „La Traviata” avea să cucerească definitiv publicul odată cu cea de-a doua reprezentație, ce a avut loc în același an la Teatro San Benedetto, din Veneția. De atunci, femeia din opera lui Verdi, ce trăiește o viață sclipitoare, dar pusă sub semnul imoralității, al nesiguranței financiare și al neputinței de a se căsători vreodată a fascinat secole de-a rândul prin curajul, pasiunea și puterea sa de sacrificiu.