loader
Foto

Galerie foto

„Cred că trăim vremuri grozave ca să faci teatru”! – Regizorul Thomas Ostermeier în dialog cu Cătălin Ştefănescu, la „Garantat 100%” | VIDEO

Repetiţii, actori, creaţie, clişeu, teatru, relevanţă, pasiune, spectacol, succes, spaţiu, joc, perspectivă asupra lumii... O discuţie efervescentă cu vizionarul regizor german de teatru Thomas Ostermeier, la „Garantat 100%”, la TVR 1, pe 21 aprilie, ora 23.00.

 

Din aprilie 2024, spectacolul „Hedda Gabler”, regizat de Thomas Ostermeier se vede pe scena Naţionalului bucureştean. Vizionarul regizor german de teatru, Thomas Ostermeier e celebru în toată lumea prin montările sale uimitoare, adesea viscerale, care i-au atras rapid renumele de artist iconoclast, de „enfant terrible”. Spectacolele sale, puse în scenă atât la Schaubühne Berlin (al cărui director artistic este de peste 20 de ani), dar și în alte mari oraşe din întreaga lume, au devenit repere ale teatrului contemporan.

Suficiente motive ca Thomas Ostermeier să accepte invitaţia lui Cătălin Ştefănescu la „Garantat 100%”, pentru a ne povesti despre teatru, inspiraţie, pasiune, viaţă şi a ne familiariza cu limbajul său teatral.

(w882)

Aflat astăzi la apogeul carierei sale, râvnit de marile scene ale lumii, Thomas Ostermeier e cunoscut pentru „rescrierile” după dramaturgi clasici, ca Shakespeare sau Ibsen. Realizează spectacole care vorbesc despre lumea de azi într-un limbaj teatral nou și cu mijloace contemporane. Remixurile sale aduc în fața publicului povești de viață care par că au fost scrise în zilele noastre. Despre teatrul care-l acaparează şi îl face fericit ne va vorbi Thomas Ostermeier, într-o nouă ediţie „Garantat 100%”. Cătălin Ştefănescu ne dă întâlnire duminică, 21 aprilie, de la ora 23.00, la TVR 1.

(w882)

Dacă mai e relevant teatrul, aşa cum îl ştiam noi... Thomas Ostermeier declară franc în dialogul cu Cătălin Ştefănescu: „În primul rând şi sincer, nu-mi pasă. Chiar nu-mi place. Ăsta e modul meu de a mă exprima, asta e pasiunea mea, asta e clipa mea de fericire. Când reuşesc, la repetiţii, să creez legături între oameni, să fac să simţim ceva nou şi sincer, atunci sunt fericit. Şi în toţi anii de când lucrez, destul de mulţi de-acum, nu mi-a păsat dacă spectacolul meu o să aibă succes, nu m-am gândit ce trebuie să fac ca să aibă succes... Dimpotrivă, de câte ori mi-a păsat mai puţin, spectacolele au avut mai mult succes”.

În discuţia condusă cu farmec de Cătălin Ştefănescu la „Garantat 100%”, Thomas Ostermeier ne dezvăluie culisele muncii de regizor: „Ceea ce fac la repetiţii, din ce în ce mai mult, este să le dau actorilor sentimentul că ei creează, că ei sunt autorii momentului, că ei sunt cei care intră în relaţie cu partenerul. O să spun un alt clişeu, ceva ce nu e o idee revoluţionară: eu caut tot mai mult să fac un pas în spate, pentru ca regizorul nici măcar să nu mai fie prezent”.

(w882)

„Cred că trăim vremuri grozave ca să faci teatru!”, afirmă convins Thomas Ostermeier, care explică mai departe: „Fiindcă trăim într-o epocă în care ne aflăm mereu în faţa unui ecran, în care suntem mereu în faţa unor spaţii bidimensionale - o lume în care există o suprasaturare de imagini bidimensionale şi nu mai putem stabili dacă un lucru e adevărat sau nu, dacă e produs de AI, e ceva simulat, etc. În teatru, stai jos, într-un spaţiu tridimensional, în care nimeni nu poate simula nimic. Fie crezi în ce se întâmplă pe scenă şi ce fac actorii, fie nu crezi. Iar dacă ei nu se prefac bine, adică jocul lor nu e convingător, înseamnă că dau greş. Însă în teatru nu poţi să trişezi. Nu poţi trişa”.

Un capitol aparte al discuţiei are în prim plan tinerii, fie că este vorba despre tinerii actori sau regizori, fie această categorie de vârstă, în general. Regizorul îşi exprimă încântarea pentru prezenţa în număr mare a acestui public tânăr la spectacolul de teatru de la Naţional. De altfel, interviul acordat de Thomas Ostermeier a fost filmat chiar pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti.

Şi de la Bucureşti... facem un salt imaginar tocmai la Berlin... „La Berlin, există tineri care renunţă la orice formă de social media şi se întorc la citit cărţi, la întâlniri cu prietenii şi la vizionarea unor spectacole într-un spaţiu tridimensional real. Aşa că eu cred că teatrul este mediul definitoriu al lumii prezentului”, mai subliniază el.

Despre ce înseamă succesul în accepţiunea sa, despre obsesia de a fi celebru a zilelor noastre, democraţia în artă, frica actorului de a urca pe scenă, dacă poţi face Regele Lear cu doar câţiva actori sau alte gânduri şi preocupări ale regizorului Thomas Ostermeier vom descoperi duminică seară, în dialogul pe care ni-l propune Cătălin Ştefănescu la „Garantat 100%”. De la ora 23.00, pe TVR 1.

 

 
100 de ani în 10 ecranizări străine: de la cărți la filme de succes

Un manuscris respins de 12 edituri, dar și piese de teatru recompensate cu Premiul Pulitzer au devenit repere cinematografice și succese ...

Gustul victoriei (III): Șofranul, vanilia și aromele vieții

Care sunt cele mai scumpe mirodenii, la ce sunt folosite și de unde le obținem? Cum acționează condimentele asupra alimentelor și de ce se ...

 ParenTin’, proiectul pentru adolescenți | VIDEO

ParenTin’, proiectul pentru adolescenți | VIDEO

publicat: sâmbătă, 09 noiembrie 2024

În data de 14 decembrie, Cluj-Napoca va găzdui o inițiativă inovatoare, lansată de neuropsihiatrul Cristian Andrei, intitulată "ParenTin'".

 

#TVRedu