La TVR 2, „Teleşcoala” le oferă celor aflaţi în anul susţinerii examenelor de Evaluare Naţională posibilitatea de a păstra contactul cu materiile de învăţământ la care vor susţine examen, dar şi cursuri de limbi străine sau Educaţie financiară.
Emisiunea produsă integral de Televiziunea Română, în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării, îi aşteaptă pe elevi cu lecţiile interactive de limba și literatura română, alternativ cu cele de matematică, de luni până joi, în intervalul 15:00-15.30.
De la ora 15:30 până la 16.00 sunt programate cursurile de limbi străine, atât pentru elevi, cât şi pentru telespectatorii de toate vârstele care vor să înveţe o limbă străină (engleză, franceză, germană, spaniolă şi japoneză). Unicat în audiovizualul din România, vinerea, o dată la două săptămâni, avem "Limba semnelor române". Aceste cursuri sunt dedicate tuturor celor care consideră că o comunitate culturală și lingvistică ca cea a hipoacuzicilor are dreptul de a comunica în limba recunoscută oficial în România din 2020.
Şi în sezonul cu numărul nouă, „Teleşcoala” continuă cursurile de Educaţie financiară, susţinute de profesorul Adrian Mitroi. În fiecare vineri, de la ora 15:00, la „Teleşcoala” telespectatorii TVR 2 pot învăţa despre dobânzi, credite, trucuri de economisire sau investiţii durabile predate de Adrian Mitroi, profesor al Facultăţii de Finanţe din cadrul Academiei de Studii Economice.
Lecţiile de Educație financiară ne oferă cunoștințele și abilitățile de care avem nevoie pentru a gestiona banii în mod eficient şi să învăţăm cum să ne construim un comportament financiar corect, care să ne ducă spre alegeri financiare inteligente.
Despre noţiunile economice pe înţelesul tuturor, dar şi despre varietatea şi importanţa lecţiilor de Educaţiei financiară, a vorbit într-un interviu Adrian Mitroi, profesor al Academiei de Studii Economice Bucureşti.
TVR: De ce trebuie să învăţăm Educaţia financiară încă din clasele primare?
Prof. Adrian Mitroi: Cele şapte tipuri de educaţie necesare omului modern sunt: educaţia tehnologică, financiară, sanitară, rutieră, civică şi de comportament, socială şi educaţia continuă. Aşa devii un cetăţean modern. Dacă ai grijă de timpuriu, copiii ne surprind cu abilitatea de a acumula informaţii instantaneu. Cred că dacă începem de timpuriu să îi învăţăm lucrurile simple, dar relevante, vom fi încântaţi de cum vor evolua ca adolescenţi şi mai apoi adulţi responsabili financiar. Am participat la astfel de lecţii şi, judecând după întrebările lor, sfera lor de interes a surprins. Cei mici întreabă de ce nu au mai mulţi bani şi de ce nu au acces la tot ceea ce îşi doresc. Mai mult, vor chiar să ştie cum pot face să câştige bani, aşa cum îi văd pe acei influenceri de pe internet. Şi pentru studenţi, prioritatea sunt banii. Ei nu vorbesc despre experienţe, job-uri sau astfel de lucruri, ci despre ceva specific, banii. Ce vrei să faci cu banii... este un subiect care ţine de personalitatea fiecăruia. Este interesant cum generaţiile tinere au învăţat de la noi, de la adulţi şi sunt centraţi pe ideea de a câştiga bani, cât mai repede şi, dacă se poate, să câştige o avere, ca să aibă un grad mai mare de independenţă financiară. „Independenţa financiară” la care ne referim la cursuri înseamnă, însă, că din investiţiile şi economiile personale îţi acoperi cheltuielile curente, uzuale, dar şi excepţionale (de exemplu, dacă ai nevoie de o intervenţie medicală). Astfel, nu va mai trebui să te superi că nu îţi va ajunge venitul curent, pentru că ai venituri din investiţii, care îţi vor acoperi cheltuielile curente şi va rămâne şi un fond de rezervă la care vei putea oricând să faci apel.
TVR: Cât de receptivi sunt părinţii la acest proiect?
Prof. Adrian Mitroi: Am făcut acest exerciţiu şi în şcoală şi am vorbit despre emisiunile „Teleşcoala”. Părinţii au fost receptivi şi deschişi, iar copiii au fost interesaţi. E drăguţ de văzut cum nişte pici ridică mâna ca să pună întrebări relevante. Nu ştiu cât pricep din subiecte precum „cursul valutar”, dar sunt interesaţi şi trimit acest mesaj şi părinţilor. Iar părinţii trebuie să ţină pasul cu ei. Cred că ar fi eficient pentru educaţie ca părinţii să lege promisiunile şi recompensele celor mici şi de performanţa copiilor.
TVR: Puteţi să enumeraţi avantajele lecţiilor de Educaţia financiară...
Prof. Adrian Mitroi: Dacă eşti o persoană educată financiar şi ai un mic control asupra viitorului banilor tăi, atunci lucrurile bune se pot întâmpla. Pentru că ai o stare mai bună mentală, poţi să planifici când eşti mai bine cu banii şi te poţi uita mai limpede la viitor. Când mă refer la planificarea banilor, nu este vorba doar de lista de priorităţi, care e cam aceeaşi pentru noi toţi, ci şi la ordinea în care finanţezi priorităţile pentru familie. Noi spunem la asta „finanţele aspiraţionale”: spune ce îţi doreşti şi nu îţi vei bate capul pentru a vedea cum ai putea să pui în practică ceea ce îţi doreşti (economii lunare etc.).
TVR: Ce se află în spatele ofertelor atractive din magazine?
Prof. Adrian Mitroi: Când intrăm la supermarket verificăm etichetele şi comparăm calitate vs cantitate în relaţie cu preţul, suntem atenţi dacă preţul măsoară aceeaşi calitate şi cantitate. Trebuie să fim conştienţi că, de partea cealaltă, comercianţii sunt şi ei foarte pricepuţi, au echipe care cunosc şi recunosc comportamentul consumatorului, urmăresc produsele la care se dă „click” în online, ştiu foarte bine ce oferte ne plac şi atunci ne vor servi cu tenacitate lucrul de care suntem interesaţi. Atenţie, o scădere de preţ nu este suficientă şi nu este un motiv pentru care trebuie să cumpăraţi un produs anume. Dacă achiziţionezi un produs doar din motivul „preţ”, cu siguranţă, ceva nu este în regulă. Iar cel mai important este ca omul modern să fie educat financiar, să aibă acces la carduri, Internet banking şi să cunoască nu doar să pună indexul pentru o utilitate, ci să aibă toate informaţiile necesare şi când vine factura.