Scenograful de teatru şi film Dragoş Buhagiar, în prezent preşedintele UNITER, a fost invitatul lui Cătălin Ştefănescu la „Garantat 100%”. Duminică, 14 mai, de la ora 23.00, la TVR 1.
Cum se poate face teatru și ce rol poate avea teatrul în zonele de conflict, despre publicul de teatru şi breasla celor care ne aduc bucuria teatrului, despre UNITER şi ce s-a schimbat în teatru – sunt câteva dintre temele dialogului pe care Cătălin Ştefănescu ni l-a propus duminică seară, la „Garantat 100%”. La TVR 1, de la ora 23.00, am petrecut timp de calitate în compania celui care transformă scenografia în personaj principal: Dragoş Buhagiar.
Brăileanul Dragoş Buhagiar a absolvit Academia de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București, promoția 1992 și este doctorand al Universității Lucian Blaga din Sibiu. Membru al Uniunii Artiștilor Plastici din 1995 şi al UNITER din 1993, Dragoş Buhagiar a realizat scenografia pentru zeci de spectacole la Teatrul Bulandra, Teatrul Național I. L. Caragiale, Teatrul Odeon, Teatrul Nottara, Teatrul Mic, Teatrul de Comedie - din București, Teatrul din Brașov, Teatrul Maria Filotti din Brăila, Teatrul Național Mihai Eminescu, Timișoara, Opera Națională Română din Timișoara. A colaborat cu marii regizori români Cătălina Buzoianu, Alexandru Dabija, Ion Caramitru, Silviu Purcărete, Alexandru Tocilescu, Horațiu Mălăele, Andrei Șerban, Răzvan Mazilu, Felix Alexa, Radu Afrim, Gábor Tompa etc. Are, de asemenea, o activitate bogată în domeniul publicității, iar experienţa astfel dobândită o aduce înapoi în teatru. Scenograf de teatru și film, Dragoş Buhagiar este, din 2022, președinte al UNITER.
„Artiștii, așa cum sunt ei, trebuie respectați. Artiștii sunt uneori umorali, sunt spirite libere și nu au întotdeauna dreptate”, spune invitatul lui Cătălin Ştefănescu. „Breasla, la ora asta, este destul de frământată, sunt mici rupturi de generații, care, după părerea mea sunt false, și atunci vin cu o misiune foarte clară și foarte onestă: mă aflu în poziția în care eu nu-mi mai doresc alte recunoașteri. Sunt aici pentru a sprijini breasla, pentru a o aduna, pentru a menține în continuare un echilibru, pentru că, totuși, Ion Caramitru a fost un echilibru. După dispariția lui, s-a simțit pământul ușor nesigur”, adaugă Dragoş Buhagiar despre noul său rol în cadrul UNITER.
„Eu nu îl înlocuiesc pe Ion Caramitru, pentru că Ion Caramitru nu poate fi înlocuit. Și niciun artist nu poate fi înlocuit, pentru că este unic. Artiștii sunt unici”, susţine ferm noul preşedinte UNITER şi adaugă: „Mi se pare important ca ceea ce a făcut Ion Caramitru până acum să nu se risipească”. Iar apoi detaliază structura, organizarea şi programele Uniunii.
„UNITER are programe foarte bune, foarte sănătoase, dezvoltate. Sigur că toată lumea se referă la Gala UNITER, care este o gală concepută a fi a excelenței în teatru, dar UNITER are programe cel puțin la fel de importante: mă refer aici la programul Artiști pentru artiști. Mie mi se pare un program excepțional pentru că, să fiu sincer, noi, cei de azi, nu am fi fost dacă nu ar fi fost niște oameni înaintea noastră, pentru care am tot respectul și pentru care și generațiile care vin trebuie să aibă tot respectul”, spune Dragoş Buhagiar.
Cât despre public... „Publicul este extrem de divers. E aproape nișat publicul, la ora asta. Nu cred că mai sunt unii care nu știu ce își doresc să vadă. (…) Orice formă de spectacol este valabilă atât cât ea este făcută cu credință, cât creatorii care lucrează la formula aia de spectacol o fac cu credință. Adică vine din interiorul preocupărilor noastre. Că facem teatru militant sau politic, atâta vreme cât subiectele sunt adevărate și reale, și organice, eu cred că spectacolele sunt necesare. Nu putem lăsa toate nenorocirile din jurul nostru fără să le amendăm. Cu cât spectacolul este mai bine făcut, mai atent făcut, mai valoros făcut, el poate însemna ceva, altfel ele trec cu vederea”, afirmă scenograful.
În plus, interesul pentru această latură vindecătoare a teatrului e o preocupare de actualitate: „Vin de la un congres al Institutului Internațional de Teatru. Toată lumea este acum focusată pe zonele defavorizate, pe zonele de conflict, cum se poate face teatru și ce rol poate avea teatrul în zonele de conflict”, povesteşte invitatul, care crede că „Teatrul a fost întotdeauna nu numai divertisment, teatrul trebuie să fie activ”.
Despre ce s-a schimbat în teatru, cum era teatrul în „alte timpuri” ne-a vorbit tot Dragoş Buhagiar: „Dacă poți să crezi că un telefon poate face o concurență neloială unui spectacol de teatru?! Chiar și prin simplul fapt că cineva nu renunţă să se uite la telefon în timpul unui spectacol…” rosteşte cu amar invitatul.
Teatrul de azi vs. teatrul din școala veche, teatrul-eveniment, care avea o aură metaforică în jurul lui, despre rolul scenografului, despre genurile de teatru, despre musicaluri, ba chiar şi despre „o shaorma cu de toate” în teatru - toate acestea am avut bucuria să le descoperim în noua ediţie „Garantat 100%”, cu Dragoş Buhagiar. Cătălin Ştefănescu ne-a dat întâlnire duminică, 14 mai, de la ora 23.00, la TVR 1.