Criticul şi istoricul de artă Pavel Şuşară şi Daniela Zeca Buzura, gazda emisiunii, într-o nouă întâlnire sâmbătă, de la ora 10:00 la TVR2, TVR 2 HD şi TVR Moldova şi duminică, de la ora 9:00, la TVR3.
Sâmbătă, de la ora 10:00, la "Mic dejun cu un campion" se va vorbi despre artă. Pavel Şuşară, invitatul Danielei Zeca Buzura este critic şi istoric de artă, publicist, scriitor, cercetător la Institutul de Istoria Artei ’’George Oprescu” al Academiei Române, preşedinte - fondator al Asociaţiei Experţilor şi a Evaluatorilor de Artă din România, fondatorul Muzeului de Artă Modernă şi Contemporană ’’Pavel Şuşară’’, membru al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Artă, al Uniunii Artiştilor Plastici şi al Uniunii Scriitorilor din România.
Pavel Şuşară este cu siguranţă un om surprinzător. Oricine ar fi uimit de câte calităţi profesionale se pot regăsi în acelaşi om. Scriitor (volumul său de debut ’’Regula jocului’’ apărut în 1996 a fost distins în acelaşi an cu Premiul Uniunii Scriitorilor), critic şi istoric de artă (în 1995 primea Premiul pentru critică al Uniunii Artiştilor Plastici), expert în artă (din 2005 iniţiază şi conduce Asociaţia Experţilor şi a Evaluatorilor de Artă din România), manager cultural (curatoriază numeroase expoziţii şi evenimente artistice, iar punctul culminant este chiar înfiinţarea în 2018 a unei instituţii artistice private, Muzeul de Artă Modernă şi Contemporană ’’Pavel Şuşară’’), moderator de televiziune (2004 – emisiunea ’’Lentila de Contact’’, TVRCultural), colaborator al postului de radio Europa Liberă (cronica plastică 1993 - 2001) şi lista nu s-a epuizat.
Remarcabile la Pavel Şuşară sunt mobilitatea şi interesul nedisimulat pentru tot ce înseamnă fenomen cultural. În egală măsură, disponibilitatea cu care răspunde unei invitaţii serioase. Este o cuprindere vastă care se bazează fără îndoială, pe o experienţă a lecturii şi informaţiei ca şi pe o uşurinţă şi o inteligibilitate a comunicării pe care rareori o mai întâlnim astăzi. Un spirit care poate sintetiza esenţa unui fenomen artistic conectat la o societate dinamică, a cărei schimbare impune mereu alte accente valorice. Analiza integrată a acestor condiţionări îi permit lui Pavel Şuşară, poate mai mult decât altor confraţi – nu mai puţin exersaţi – să creioneze o imagine de ansamblu, o evoluţie la scară largă în care artiştii şi oamenii de cultură au ponderea lor. Aceste subtile schimbări de paradigmă, aceste – de multe ori înşelătoare poziţionări – fac subiectele la zi ale invitatului Danielei Zeca Buzura.
Pavel Şuşară a debutat ca poet în 1978 în paginile ’’Almanahului literar’’ şi cu texte despre artă în 1982, în revista ’’Arta’’. Colaborează la mai multe publicaţii cu articole despre arta vizuală, literatură, critică, articole polemice şi civice: SCIA, Almanahul Arta, Artelier, Balkon, Almanahul literar, Luceafărul (serie nouă), Libertatea, Acolada, Contrapunct, 22, Dilema, România literară, Apostrof, Avantaje, Vineri, Amphion, Ianus, Observatorul Cultural, România Literară, etc. Este colaborator la ’’Dicționarul enciclopedic’’.
Ca să rămânem în această arie de activitate ar fi de adăugat volumele publicate (cu excepţia celor evocate deja): ’’Urmuz - E vremea rozelor ce mor’’ (versuri - satire şi parodii politice) şi ’’Veto’’ (poeme în proză) apărute în 1998; ’’Tetraktys ’’ (poeme) şi ’’Opt povești adevărate/ cu fiinţe minunate’’ (poezie pentru copii), 2000; ’’Sinuciderea se amână’’ (proză scurtă), 2003; ’’Universul din cuşcă’’ (poem), ediţie bibliofilă, 2010, reeditat în 2011; ’’Carcase de cristal’’ (cronici de televiziune), 2012; ’’Sissi’’, Editura Tracus Arte, 2013. Remarcabil este proiectul editorial – album monografic Corneliu Baba publicat la Editura Parkstone/Paris în 2001 şi ediţia în limba română, apărută în condiţii grafice şi tipografice excepţionale la Editura Monitorul Oficial în 2013. În egală măsură participă ca autor în volume colective ale scriitorilor români: ’’Cartea cu bunici’’, 2007; ’’Scriitori la poliţie’’, 2016.
Aşa încât nu este de mirare că Pavel Şuşară este mereu în mişcare, planifică cu minuţiozitate acţiuni pe termen lung are o disciplină a minţii şi a muncii care uluieşte nu pentru că nu aşa s-ar cuveni ci pentru că este atât de atipic pentru lumea românească. Şi totul este îmbrăcat într-un aer de umor, autoironie, picanterii de alcov, întâmplări faste, conversaţii de-a râsu’ / plânsu’, aşa cum îi stă bine unui om de cultură bine construit.
Ca manager cultural şi curator a organizat un număr semnificativ de expoziţii în ţară şi în străinătate (Ungaria, Polonia, Italia), este invitat să conferenţieze la simpozioane, congrese şi întâlniri de specialitate în ţară şi în ţări europene (Italia, Republica Moldova, Polonia, Ungaria, Finlanda). Pe plan naţional este iniţiatorul Galeriei Luchian 12 (fondată în 2002) şi a Casei de Licitaţii ’’Pogany’’ (îşi începe activitatea în 2005) unde organizează unele dintre cele mai importante expoziţii de artă românească modernă şi contemporană: ’’O sută de ani de pictură românească, 1840 – 1940’’; ’’Salonul oficial interbelic’’; ’’1945-1965 realism socialist?’’