loader
Foto

Galerie foto

Povestea picturii „Coborârea de pe cruce”, realizată de Pieter van Mol în 1635, la „Pastila de artă” | VIDEO

Între 8 și 14 iulie, la „Pastila de artă”, telespectatorii TVR Cultural pot descoperi poveștile din spatele tablourilor „Suzana și cei doi bătrâni” (Wtewael), „Fecioara cu Pruncul” (Gentileschi), „Coborârea de pe cruce” (Pieter van Mol), „Sală din Palatul Hradcany” (Sadelaer) și „Martiriul Sf. Maurițiu” (El Greco).

 

Un text de Ileana Ploscaru Panait, realizatoarea emisiunii „Pastila de artă”

„Suzana și cei doi bătrâni” - Joachim Anthonisz Wtewael (Utrecht, 1566 – 1638)

  • Luni, 8 iulie 2024, orele 11:55 şi 23:50
  • Operă prezentată de Andrei Văcaru, fost jurnalist TVR
  • Şcoala olandeză
  • Ulei pe pânză; dimensiuni - 112 x 155 cm
  • Provenienţă: Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României; achiziționat în 1972

Scena „de conversaţie” sau „de grup” este un gen în care olandezii au excelat. Pictura are un vădit caracter narativ şi manierist, populat cu obiecte simbolice, care ilustrează tema seducţiei. Nu este lipsită, însă, de observaţia atentă şi redarea atmosferei în dublu-plan. Secţiunea de aur, subliniată de verticala coloanelor din planul secund, dovedeşte că lecţia perspectivei Renaşterii a fost bine însuşită de pictorii europeni ai vremii. Dincolo de poveste, plăcerea redării detaliului constituie o marcă inconfundabilă a şcolii de pictură olandeze.

****

„Fecioara cu Pruncul” - Orazio Lomi Gentileschi (Pisa, cca. 1563 – Londra, 1639)

  • Marţi, 9 iulie 2024, ora 11:55
  • Sâmbătă, 13 iulie 2024, ora 18:55
  • Operă prezentată de Marina Almășan, realizatoare și producătoare TVR
  • Şcoala italiană
  • Ulei pe pânză ; dimensiuni - 99 x 75,5 cm
  • Provenienţă: Colecţia Regelui Carol I
  • Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României

Acest tablou este una din piesele cele mai avariate în Revoluția din decembrie 1989. El a fost restaurat între 1990 și 1992, în laboratoarele de la Getty Museum din Malibu, California. Motivul arhicunoscut al „Fecioarei cu Pruncul’’ este translat de data aceasta într-un cadru domestic: tânăra mamă hrănindu-şi copilul. Lucrarea, de o mare încărcătură emoţională, este pictată realist, chiar cu accente naturaliste, personajele sunt redate în prim-plan, aproape în mărime naturală. Tabloul este considerat un prototip pentru lucrările ulterioare ale lui Gentileschi, dar şi ale altor artişti care i-au urmat.

****

„Coborârea de pe cruce” - Pieter van Mol (Anvers, 1599 – Paris, 1650)

  • Miercuri, 10 iulie, ora 11:55
  • Sâmbătă, 13 iulie, ora 1:25
  • Operă prezentată de Dan Bittman, solistul „Holograf”
  • Şcoala flamandă
  • Ulei pe pânză; dimensiuni - 166 x 118 cm
  • Provenienţă: Colecţia Regelui Carol I
  • Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României

Pictura de la Bucureşti înfăţişând „Coborârea de pe cruce”, ca şi varianta care se află la Muzeul Luvru din Paris şi care este considerată prototipul acestei teme, aparţine unei perioade târzii din creaţia lui Pieter van Mol. Lucrarea de la Muzeul de Artă din Bucureşti se individualizează prin stilul dramatic, tragic, patetic, puternic accentuat, reprezentat cu o mare măiestrie artistică. Compoziţia executată, se pare, în 1635, este semnificativă pentru perioada franceză a artistului, când bogăţia picturalităţii lui Rubens, care l-a influenţat, era foarte preţuită.

****

„Sală din Palatul Hradcany” - Aegisius Sadeler cel Tânăr (Antwerpen, cca. 1570 – Praga, 1629)

  • Joi, 11 iulie, ora 11:55
  • Duminică, 14 iulie, ora 1:25
  • Şcoala flamandă
  • Ulei pe lemn; dimensiuni - 54 x 63 cm
  • Provenienţă: Colecţia Regelui Carol I
  • Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României

Cunoscut mai ales ca gravor, Aegidius Sadelaer a lăsat un număr destul de restrâns de picturi. Din spatele coloritului viu, răzbate o imagine foarte minuţioasă, desenată cu mare grijă pentru redarea corectă a perspectivei arhitecturale şi a celor mai mici detalii de ornament. Tabloul din colecţia de la Bucureşti ilustrează marea sală Wladislaw din Palatul de la Praga, într-o zi foarte aglomerată.

*****

„Martiriul Sf. Maurițiu sau martiriul celor zece mii de tebani” - El Greco (Domenikos Theotokopoulos, Candia, Creta, 1541 – Toledo, Spania, 1614)

  • Vineri, 12 iulie, orele 11:55 şi 4:55
  • Operă prezentată de Leonard Miron, fost realizator TVR
  • Şcoala spaniolă
  • Ulei pe pânză; dimensiuni - 145 x 107 cm
  • Provenienţă: Colecţia Regelui Carol I
  • Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României

El Greco este pseudonimul celebrului artist Domenikos Theotokopoulos, născut în născut în Creta. În traducere, numele său semnifică „fiul Maicii Domnului”. El Greco este o figură singulară în artă, prin faptul că manierismul reprezentărilor şi cromatica picturii sale aveau să rămână de neînţeles pentru contemporani, dar aveau să anticipeze, genial, modernismul şi dramatismul curentului expresionist al epocii moderne. De aici, tragismul destinului personal şi vizionarismul creaţiei sale.

 

 
Kilograme multe, educație puțină | VIDEO

Kilograme multe, educație puțină | VIDEO

publicat: miercuri, 04 decembrie 2024

Activitatea fizică este esențială pentru menținerea unei stări de bine generale și pentru prevenirea afecțiunilor de sănătate.

Educația în România: O prioritate ignorată | VIDEO

Educația în România: O prioritate ignorată | VIDEO

publicat: miercuri, 04 decembrie 2024

În ultimii ani, educația s-a dovedit a fi un subiect de controversă în România, iar statisticile naționale și europene susțin această observație.

Scriitorul Goran Mrakić și antreprenorul Gheorghe Chevereșan invitați la

Asociația Banatica se află în centrul discuțiilor actuale despre promovarea sportului și educației în comunitate, având ca invitați de marcă pe ...

 

#TVRedu