Sâmbătă, 10 decembrie, am luat micul dejun la TVR 2 şi pe TVR+ de la ora 10:00, alături de gazda Daniela Zeca Buzura care l-a provocat la un dialog matinal pe comandantul Şerban Ionescu.
Ediţia este disponibilă online pe TVR+.
’'Când vine vorba despre zbor, comandantul Şerban Ionescu îşi aminteşte totdeauna cuvintele lui Churchill, referitoare la jertfa piloţilor englezi: Niciodată patria nu a datorat atât de mult, atâtor de puţini’’.
Aceasta este lecţia pe care a dat-o lumii întregi, în clipe de maxim pericol, un popor care s-a mobilizat prin exemplul celor mai curajoşi dintre ei" – spune amfitrionul emisiunii, Daniela Zeca Buzura.
Comandantul Şerban Ionescu face parte dintr-o generaţie de piloţi profesionişti dintre cei mai performanţi. Mărturie stau longevitatea sa profesională şi performanţele deosebite.
Peste 26.000 de ore de zbor pe aproape toate tipurile de avioane care s-au aflat în serviciu în flotila comercială românească.
Experienţa sa este împărtăşită astăzi celor mai tineri, fiind şi un instructor respectat.
Ambiţia autorităţilor timpului de a avea o flotilă de aviaţie naţională – militară şi civilă - s-a concretizat în pregătirea temeinică a mai multor unor generaţii în cadrul şcolilor speciale ce aveau regim militar. Una dintre ele era Şcoala Militară de Ofiţeri Activi de Aviaţie ’’Aurel Vlaicu’’ de la Bobocu, Buzău, unde a învăţat şi invitatul nostru din această dimineaţă. Aici erau formaţi atât piloţii militari, cât şi cei din aviaţia civilă. Aceştia din urmă lucrau ulterior în aviaţia utilitară şi sportivă, apoi la compania de transport aerian.
Meritul profesorilor care i-au format, multele ore de zbor în care şi-au perfecţionat abilităţile, tehnica impecabilă a decolărilor şi aterizărilor au făcut din aviaţia română un adevărat brand de ţară. Călătorii de pe liniile interne şi internaţionale apreciază măiestria acestor profesionişti care-i distinge de cei ai altor şcoli de pilotaj.
Timpurile s-au schimbat. La fel şi pregătirea. Simulatoarele au luat locul zborului efectiv în timpul şcolii. Piloţii comandanţi se formează mai greu, într-un timp mult mai îndelungat. Acum, şcolile pentru piloţii de linie au fost înlocuite de cursuri cu instructori într-un regim foarte restrictiv. Este o pregătire care costă foarte mult şi doar puţini îşi mai pot permite o astfel de instrucţie. Doar piloţii militari mai au acces la o pregătire instituţionalizată. Dar simulatoarele performante şi testele continue la care sunt supuşi aceşti oameni nu lasă nicio clipă ca performanţa să nu fie în cei mai buni parametri.
’’Aviaţia română nu a avut evenimente prea numeroase. Au fost şi la noi accidente, dar nu atât de multe ca în alte părţi ale lumii. Accidentele aviatice sunt spectaculoase, au un mare impact emoţional, dar nu sunt atât de numeroare precum accidentele rutiere, care fac cele mai multe victime. Transportul cu avionul este unul sigur’’ – ne mărturisea Şerban Ionescu imediat după încheierea filmării.
’’Le mulţumesc profesorilor şi instructorilor mei. Ei m-au pregătit atunci, când eram doar un tânăr îndrăgostit de zbor, dar neştiutor, să devin profesionistul care sunt astăzi. Întâlnirea peste ani cu fiecare dintre cei care m-au format este întotdeuna o onoare şi un privilegiu’’ – a adăugat el.
Fiecare pilot este un profesionist prin excelenţă. Indiferent de tipul de avion pe care au zburat, aceşti oameni au o meserie care oricând poate fi de folos ţării. Civili, militari şi sportivi, piloţi, paraşutişti, radiotelegrafişti, mecanici de sol şi de bord, echipajul de cabină, specialiştii turnului de control – toţi sunt oameni care poartă o uniformă care le face cinste şi sunt un eşalon de elită al României.
’’Îl cunoşteam pe Şerban Ionescu de mai mult timp. Am şi zburat cu el la Roma. Îmi aduc aminte precis: ’’Comandantul Ionescu şi echipajul său vă urează Bun venit la bordul aeronavei companiei Blueair. Vom zbura împreună la Roma în... ’’ şi urma tot instructajul de zbor. Avionul s-a ridicat de la sol ca şi cum nu ar fi avut nicio greutate. Două ore bune până la Fiumicino şi a aterizat la fel de bine ca şi la decolare. Şerban Ionescu a coborât ultimul din avion, privind mulţumit spre ultimul pasager. Încă o misiune dusă cu bine până la capăt. Mă bucur că l-am cunoscut pe Şerban Ionescu care, alături de toţi ceilalţi piloţi ai României, face o meserie de atât de frumoasă, de riscantă şi de dificilă şi care şi-au servit ţara întreaga viaţă!’’ – spune producătoarea emisiunii, Ileana Ploscaru Panait.
***
„Dorim să mulţumim încă o dată partenerilor noştri, Librăriile Cărtureşti, unde, săptămână de săptămână, datorită filmărilor pe care le realizăm în Grădina Verona, le dăm peste cap programul de prânz. Şi nu se supără, ba, dimpotrivă, mai dau şi o mână de ajutor pentru a ne servi cu promptitudine o cafea aromată sau cele mai noi reţete de limonade. Un loc cu autentică tradiţie culturală unde oaspeţii emisiunii Mic Dejun se simt atât de bine”, spune Ileana Ploscaru Panait, producătoarea TVR a emisiunii.
***
Emisiunea este difuzată şi pe TVR HD (sâmbătă, 10 decembrie, ora 10:00/ în reluare duminică, 11 decembrie, ora 11:00), TVR Internaţional (marţi, 13 decembrie, ora 10:30 / în reluare vineri, 16 decembrie, ora 15:00) şi TVR Moldova (sâmbătă, 17 decembrie, ora 9:00).
***
Emisiunea poate fi urmărită livestream pe TVR+ pe tabletă sau telefon mobil.
Aici puteţi descărca aplicaţiile TVR+ pentru IOS si Android.