Jurnalistul Marius Constantinescu continuă tradiţia interviurilor Festivalului Enescu, iar de la 1 septembrie, ora 13:00 la TVR 2 puteţi urmări dialogurile realizate cu cei mai mari artişti de pe scena muzicală internaţională.
Luni, 1 septembrie, noua serie de interviuri este deschisă cu Violeta Urmana, una dintre cele mai mari cântăreţe de operă contemporane, „vedetă de prim rang a celor mai importante scene lirice ale lumii”, după cum o descrie jurnalistul. De origine lituaniană, Violeta Urmana a studiat pianul la Conservatorul din Vilnius, însă, cu un an înainte de absolvire, şi-a schimbat specializarea pe Studii vocale la Universitatea de Muzică din Munchen.
„Doar o parcurgere fugitivă a repertoriului ei e suficientă pentru a îţi da seama că eşti în prezenţa unei artiste excepţionale. Eu, însă, am fost de două ori norocos: o dată pentru că este una dintre cântăreţele mele preferate, apoi pentru că ea a reprezentat şi prima filmare din această serie. Una care, iată, prin ea, a început cu dreptul”.
UPDATE: Interviul cu Violeta Urmana este disponibil pe TVR+.
Marţi, 2 septembrie, Interviurile continuă cu Fabio Biondi. Violonist şi dirijor, Biondi şi-a început cariera la vârsta de 12 ani, iar în 1990 a înfiinţat ansamblul Europa Galante, recunoscut pentru recitalurile din muzica barocă. Ansamblul a fost invitat să cânte la cele mai cunoscute săli de concerte şi festivaluri din lume. Printre acestea se numără La Scala din Milano, Accademia di Santa Cecilia din Roma, Suntory Hall din Tokyo, the Royal Albert Hall din Londra, sau Lincoln Center din New York. Despre întâlnirea cu artistul italian, Marius Constantinescu îşi aminteşte cum – la primul interviu din 2007 – „cu câtă minuţie îmi pregătisem întrebările şi cum, de câteva ori, a fost impresionat”.
„Aceste mici momente de supriză, de mulţumire sau de introspecţie, provocate de o întrebare, eu le consider marile recompense ale profesiei de jurnalist. M-am bucurat (aşa cum o fac întotdeauna, cu o uşoară doză de mirare) că şi-a amintit discuţia noastră de atunci. Pe terasa însorită de la Hilton, conversaţia cu fondatorul şi liderului ansamblului EUROPA GALANTE a fost ca întâlnirea cu o cunoştinţă plăcută”.
UPDATE: Interviul cu Fabio Biondi este disponibil pe TVR+.
Miercuri, 3 septembrie, puteţi urmări un dialog cu Julia Lezhneva, descrisă de dirijorul Marc minkowski drept „viitoarea Cecilia Bartoli a scenei internaţionale”. „ Iat-o, patru ani mai târziu, deja celebră, cu un frumos contract de exclusivitate DECCA şi cu vocea ei parcă de alabastru, la Bucureşti. O cântăreaţă încă atât de tânără, din ai cărei ochi strălucitori transpare bucuria nepervertită şi aproape copilăresc de sinceră a împlinirii. A lucrului cel mai drag devenit mod de viaţă”.)
UPDATE: Interviul cu Julia Lezhneva este disponibil pe TVR+.
Joi, 4 septembrie, Marius Constantinescu discută cu Lawrence Foster. Dirjorul şi-a început cariera în 1960, în California, cu Orchestra de debut a Tinerilor Muzicieni. Treptat, a devenit directorul muzical, iar simultan a fost şi dirijorului Baletului din San Francisco (1962-1965). Timp de trei ani (1965-1968) a lucrat ca dirijor secund la Los Angeles Philarmonic, unde dirijor principal în acea perioadă era Zubin Mehta.
Pentru jurnalist, întâlnirea din 2013 a fost al treilea interviu. „Îi port o amintire caldă încă de la prima întâlnire când, prin entuziasmul său nedisimulat şi felul lui de a fi deloc firoscos, i-a oferit unui tânăr jurnalist, aproape strivit de personalitatea sa, lucrul de care avea cea mai mare nevoie: încrederea în el însuşi şi certitudinea că face bine ceea ce face. Îmi manifest recunoştinţa faţă de el încercând să îl surprid mereu cu întrebări bine ticluite, care să evite căile deja bătătorite, dar din care să fie limpede cp ţin minte şi cont (de) ce am vorbit în trecut. Ştiu sigur că răspunsurile lui vor fi tot timpul proaspete, sincere, directe, vii”.
UPDATE: Interviul cu Lawrence Foster este disponibil pe TVR+.
Vineri, 5 septembrie, de la ora 13:00, puteţi urmări o conversaţie cu soprana Anita Hartig. „În septembrie 2013 se pregătea pentru debutul la Metropolitan Opera, dar numele ei reprezenta deja, pentru toată Europa melomană, certitudinea unui nivel care sondează excelenţa. Soprana româncă injust de puţin cunoscută în România este nu doar o artistă care pare a trimite, în timp, un arc spre Ileana Cotrubaş, dar şi un personaj ponderat, cumva timid, care îşi refuză fardul de divă pentru a se păstra autentică”.
UPDATE: Interviul cu Anita Hartig este disponibil pe TVR+.