Cristi Tabără ne propune, pe 16 iunie, de la 19.00, să revedem ediţia Exclusiv în România care ne poartă pe urmele lui Constantin Tănase şi Constantin Nottara, ale lui Mihai Eminescu, Ciprian Porumbescu sau George Enescu, la TVR 1, şi online, pe TVR+
Dacă planurile voastre de vacanţă includ şi zona Caraşului, cu siguranţă nu trebuie să rataţi vizitarea Teatrul Vechi „Mihai Eminescu” din Oraviţa, primul edificiu cu destinaţie de teatru din România. Cristi Tabără şi echipa sa au făcut-o deja şi sunt hotărâţi să vă stârnească interesul în ediţia Exclusiv în România de joi, 16 iunie, difuzată de la ora 19.00 la TVR 1 şi pe TVR+.
Teatrul de la Oraviţa a fost construit pe terenul unei foste exploatări miniere, numită de mineri, după zeiţa artei dramatice, Thalia. Pe scena teatrului vienez… de la Oraviţa au dat reprezentaţii trupe importante europene ale epocii, dar au jucat şi mari personalităţi ale culturii româneşti, de la Constantin Nottara şi Constantin Tănase la Eufrosina Popescu, Mariţa Zamfirescu și Zaharia Bârsan. Tot aici au susținut concerte Ciprian Porumbescu și George Enescu. În 1868 a urcat pe scenă şi trupa Pascaly, avându-l ca sufleur la vremea aceea pe Mihai Eminescu.
Clădirea a fost ridicată în 1817, ca o copie fidelă, la scară mai mică, a primului teatru austriac, Burgertheater. Originalul Teatru vienez a fost dezafectat în 1890, dar cel de la Oraviţa rezistă de aproape 200 de ani. Rezistenţa clădirii se datorează cu siguranță şi oţelului din structură, făcut după reţeta Reşiţa 23, aidoma oţelului de la baza Turnului Eiffel. Cocheta clădire și-a păstrat forma de la început. Cu o singură excepție: acum 120 de ani scaunele au luat locul unui sistem de lavițe. Chiar și acustica sălii rămâne pănă astăzi deosebită, spectacolele desfăurându-se fără mijloace de amplificare.
În oraş atrag atenția și alte clădiri cu valoare istorică, precum Gara Oravița (ridicată în 1847), prima farmacie minieră din România, fondata în 1763, dar și tronsoanele de cale ferată Oravița-Baziaș (1854) prima linie ferată din țară și Oravița-Anina (1863) prima linie ferată montană de la noi.
Nu mai puțin importantă este întreaga desfașurare urbană a cartierului vechi. Predominanța barocului vienez, în varianta cunoscută - „baroc târziu”, conferă ansamblului un aer specific Europei Centrale de secol XVIII-XIX, cu unele imobile aliniate pe cele două artere principale și altele etajate pe străzile și stradelele care urcă pe dealurile din jurul localității, sugerând o dinamică specifică și localităţilor din Tirol, Salzburg sau Steiermark.
Toate amănuntele despre cum ajungeţi în acest oraş, pentru a-i descoperi minunăţiile, ni le oferă Cristi Tabără şi echipa sa joi seară, de la ora 19.00, la Exclusiv în România.