Invitata Danielei Zeca Buzura este regizor de teatru, film şi spectacole multimedia, realizator de film documentar şi scurt metraj, arte vizuale şi performative, curator de evenimente expoziţionale şi culturale. Carmen Lidia Vidu a venit sâmbătă, 22 aprilie, de la ora 10:00, într-o nouă ediţie "Mic Dejun cu un Campion".
’’Atât ştiu să fac. Să lucrez. Mă exprim, îl caut pe celălalt, sunt într-o relaţie onestă şi profundă cu munca mea şi cu publicul", afirmă Carmen Lidia Vidu, o voce particulară în lumea atât de competitivă a teatrului.
Şi-a dorit mult să vină la Mic Dejun cu un Campion. În egală măsură, trebuie să recunoaştem că întreaga echipă şi-a dorit acelaşi lucru dar momentul cel mai potrivit a venit acum. Aşa că este timpul mărturisirilor. Iubeşte Aradul, deşi a plecat departe. S-a întors, reîndrăgostindu-se de România printr-o declaraţie de dragoste pentru Bucureşti. Adică, o recuperare prin marca proprie a unor documentare care pun sub lumina reflectoarelor mai multe oraşe ale României.
Un proiect angajat şi ambiţios, "Jurnal de România’’ prin care Carmen Lidia Vidu deschide multiple forme de dialog. De cercetare şi cunoaştere a istoriei aşa cum cei mai mulţi nu am avut de unde afla. Un demers adresat tuturor, dar mai ales tinerilor dar şi ei înşişi.
Recunoaşte şi rememorează copilăria şi de ambiţia de a învăţa cât mai bine istorie, limbi străine, filozofie, logică toate sub îndrumarea unor profesori cărora le poartă o vie amintire. ’’Eram o tocilară pentru că bunicii şi părinţii îmi ofereau ceea ce ei nu avuseseră, posibilitatea de a învăţa. Am fost la multe Olimpiade şi concursuri. Aşa încât astăzi nici nu mai ştiu cât la sută din ce fac este pentru a mă bucura pe mine sau pe ceilalţi’’.
Cert este că în clasa a VII-a se îndrăgostise de teatru. O magie ce avea să-i marcheze destinul şi opţiunile ulterioare. Cariera ei începe devreme sub îndrumarea profesoarei şi regizoarei Cătălina Buzoianu. În 2003, la absolvirea facultăţii avea mai multe proiecte, avea un exerciţiu, un drum. În 2007 era recunoscută ca cea mai tânără regizoare care debutase pe scena Naţinalului bucureştean cu spectacolul ’’Privighetoarea şi trandafirul’’. Peste un deceniu devenea regizorul multimedia al Festivalului Internaţional ’’George Enescu’’, o poziţie unică ce i-a prilejuit colaborarea cu mari dirijori internaţionali şi cu muzicieni de excepţie.
Dar, piatra de hotar nu a fost un eveniment artistic ci, un fapt de viaţă de o răvăşitor dramatism: incendiul de la Clubul Colectiv. ’’O tragedie care mi-a schimbat viaţa... M-am oprit din a face orice. M-am izolat. Am închis mai multe capitole ale vieţii mele private. Nu mai înţelegeam care este sensul meu. Timpul a stat în loc şi, pentru prima dată în viaţa mea, am ieşit în stradă. Am realizat că povestea noastră nu contează şi atunci mi-am schimbat opţiunea. A durat aproape doi ani până am pus ordine în mintea mea şi apoi am răspuns unei invitaţii adresate de Ana Maria Popa, directoarea Teatrului ’’Andrei Mureşanu’’ de la Sf. Gheorghe pentru a pune un spectacol. Acolo s-a născut ’’Jurnal de România’’. Nu mi-am propus să mă valideze ca regizor, ci să găsesc oameni cu care să dialoghez şi să ne punem întrebări’’.
Îi este recunoscută valoarea prin premiile cu care a fost recompensată – GOPO şi UNITER, Marele Premiu la Ljublijana, Premiul de Excelență pentru Artă Dramatică oferit de Primăria Arad, Premiul Female Award în cadrul Independent Days Film Festival, ş.a. – ci şi prin inovaţia limbajului teatral, prin felul în care îmbină mijloacele diverse ale artelor spectacolului.
’’Jurnal de România. 1989’’ - Jurnalul unei revoluţii, spectacol de teatru multimedia - documentar, după scenariul şi în regia lui Carmen Lidia Vidu s-a jucat Teatrul Naţional Bucureşti în 2020. A fost un record de vânzări şi a fost recompensat cu Premiul UNITER în 2021. Iar atunci când direcţia pe care a trasat-o a început să fie abordată şi de alţi creatori, Carmen Lidia Vidu a avut curajul de a schimba din nou. ’’Eu m-am oprit!’’ – spune ea. Şi a început să predea tinerilor cum se realizează un documentar antropologic, şi-a descoperit o mulţime de abilităţi de pedagog şi de promoter. A fost invitată să vorbească în public despre meseria ei şi despre importanţa acesteia în societate.
’’Mai presus de toate eu caut dragostea de oameni. Am visat la ţara asta deşi mulţi dintre noi am fost educaţi să plecăm din România sau să studiem aici pentru ca să plecăm mai apoi. Am fost o rătăcitoare. M-am întors şi m-am îndrăgostit iremediabil de Bucureşti, de Aradul natal, de Timişoara, de Bacău unde facem eforturi să salvăm teatrul de acolo. Un monument istoric ce se prăbuşeşte peste noi. Dar nu renunţăm.. Eu vreau să contez în viaţa mea, să înţeleg ce trăiesc. Aşa că, ‘Jurnal de România’ era necesar. Vreau ca teatrul să vină la pachet cu dialogul. Aplauzele de la sfârşit să le înlocuiesc cu discuţii cu publicul’’.
La fel de mult precum calităţile profesionale, atitudinea sa civică tranşantă şi curajoasă a propulsat-o în galeria oamenilor care au ceva de spus şi nu se dau în lături de la acţiune concretă. ’’Am curaj, sunt un om puternic dar, am multe răni în mine şi rănile astea mă fac pe mine un om agresiv şi dur. Rănile astea sunt o traumă. Nerezolvate la timpul lor, ele pot duce la un prag de la care pot avea fie o relaţie deschisă, frumoasă sau, dimpotrivă, una foarte toxică. Eu vreau să lucrez, să însemn ceva, să las ceva în urma mea’’ nu se sfieşte să-i mărturisească Danielei Zeca Buzura, invitata din această dimineaţă de la Mic Dejun cu un Campion.
*** "Mic Dejun cu un Campion" poate fi urmărit la TVR2, sâmbătă, 22 aprilie 2023, de la ora 10:00 (reluare luni, 24 aprilie ora 8:00); la TVR Internaţional sâmbătă, 29 aprilie 2023, de la ora 9:30; la TVR Moldova duminică, 23 aprilie 2023, ora 9:00; la TVR Cultural, duminică, 23 aprilie 2023, ora 10:00 şi la TVR+.
Un articol de Ileana Ploscaru Panait