Urmărim o nouă ediție "Breaking Fake News", vineri, 17 octombrie 2025, de la ora 18:45, la TVR 1 și online pe TVR+.
* Povestea săptămânii, cu Marian Voicu
.
. Legea Majoratului Online
.
.
Recent, Senatul României a adoptat o propunere legislativă referitoare la "Majoratul Online", un concept care vizează reglementarea accesului minorilor sub 16 ani la serviciile online și crearea de conturi personale, condiționând aceste acțiuni de acordul parental verificabil.
.
.
Inițiativa, aflată în prezent spre dezbatere în Camera Deputaților, a generat un val de reacții din partea diverselor părți interesate, de la instituții ale statului și mari platforme online, până la organizații non-guvernamentale (ONG-uri) active în domeniul protecției copilului.
.
Inițiativa, aflată în prezent spre dezbatere în Camera Deputaților, a generat un val de reacții din partea diverselor părți interesate, de la instituții ale statului și mari platforme online, până la organizații non-guvernamentale (ONG-uri) active în domeniul protecției copilului.
.
Rațiunea principală a inițierii acestui proiect legislativ, conform declarațiilor inițiatorului, este protejarea copiilor de influența potențial negativă a algoritmilor media și a platformelor de socializare. Argumentul central gravitează în jurul dorinței de a asigura o dezvoltare sănătoasă a tinerei generații, prioritizând siguranța online a copiilor. Alegerea vârstei de 16 ani ca prag relevant se bazează, conform inițiatorilor, pe studii care indică o conștientizare a responsabilității sociale în rândul tinerilor la această vârstă.
.
.
Cu toate acestea, legea ridică o serie de întrebări și preocupări legitime. În primul rând, mecanismul de "acord parental verificabil" necesită o definire clară și o implementare practică eficientă, pentru a evita transformarea acestuia într-o barieră birocratică greu de depășit sau într-o simplă formalitate ușor eludabilă. În al doilea rând, este esențial să se evalueze impactul potențial asupra libertății de exprimare și a accesului la informație pentru minorii cu vârste cuprinse între 14 și 16 ani, asigurându-se că măsurile luate nu duc la o cenzură excesivă sau la o marginalizare a acestei categorii de vârstă în spațiul online.
.
.
Mai departe, este necesară o analiză aprofundată a impactului asupra platformelor online. Implementarea unei astfel de legi ar putea genera costuri suplimentare pentru aceste companii, care ar trebui să dezvolte și să implementeze mecanisme de verificare a vârstei și de obținere a acordului parental. În plus, ar putea apărea dificultăți în aplicarea legii la platformele internaționale, care nu sunt supuse direct legislației românești.
.
.

.
Dezbaterile recente din România privind stabilirea vârstei de 16 ani ca prag pentru majoratul online reflectă o preocupare crescândă pentru protecția minorilor în mediul digital. Inițiativa legislativă, supusă unei consultări publice ample, își propune să echilibreze accesul tinerilor la informație cu necesitatea de a-i proteja de conținutul dăunător și de riscurile asociate cu prezența online.
.
.
Proiectul de lege nu intenționează să interzică sau să cenzureze accesul tinerilor la platformele de socializare, ci să promoveze un parteneriat între părinți și furnizorii de servicii online. Până la vârsta de 16 ani, crearea de conturi și accesarea serviciilor online ar urma să se facă doar cu acordul parental verificabil, responsabilizând astfel familia în procesul de educație digitală a copiilor.
.
.
Deși există modele legislative în alte state membre ale Uniunii Europene, precum Franța, care impun restricții mai severe, abordarea românească se concentrează pe stabilirea unui cadru legal clar, lăsând autorităților competente, precum ANCOM, sarcina de a elabora normele tehnice de aplicare. Accentul se pune pe protejarea sănătății și a siguranței copiilor, identificând și contracarând conținutul dăunător, precum mesajele de radicalizare online, fără a îngrădi în mod excesiv libertatea de exprimare.
.
.
Proiectul de lege este considerat un punct de plecare, deschis îmbunătățirilor și sugestiilor din partea societății civile, a experților și a instituțiilor relevante. Indiferent de forma finală, litera legii va trebui să ofere un echilibru just între protecția minorilor și drepturile fundamentale, asigurând un cadru sigur și responsabil pentru dezvoltarea tinerilor în era digitală.
.
.

.
.
* Teoria conspirației, cu Tatiana Țarfulea
.
.
Nouă Medicină Germanică
.
.

.
.
* Revista presei fake, cu Horia Grușcă
.
Premiul Nobel pentru Pace – falsuri și dezinformări
Premiul Nobel pentru Pace – falsuri și dezinformări
.
Desemnarea liderei opoziţiei din Venezuela drept câştigătoare a premiului Nobel pentru Pace în dauna lui Donald Trump a fost ţinta unor dezinformări larg distribuite online. Paradoxal, cei mai dezamăgiţi de eşecul preşedintelui american par să fie propagandiştii Kremlinului, aceiaşi care la televiziunea de stat au descris cele mai recente bombardamente ale armatei ruse în Ucraina drept „acţiuni umanitare”.

.
* Istoria și istoriile sale, cu Gabriela Avram
.
Rusia și Germania – când aliați, când inamici
.
Rusia și Germania – când aliați, când inamici
.

.
* Spărgătorii de fake news, cu Horia Sârghi și Mihai Geamănu
.
.
Diavolul se îmbracă de 50 de euro
.
Zaiafet și Geminschi au aflat că Leon Dănăilă a decedat dar se simte bine, că un judecător ne-a inspirat pe toți deși nu există, iar vecinii noștri bulgari se tem că în bancnota de 50 de euro se ascunde diavolul.

.
Moderator și producător Marian Voicu
.
"Breaking Fake News", vineri, 17 octombrie 2025, de la ora 18:45, la TVR 1 și online pe TVR+
.