loader
Foto

„Am simţit că oamenii aceia, care habar n-aveau cine e Porumbescu, ce-i România... am simţit, la un moment dat, că s-a făcut linişte…” | VIDEO

Violonistul Alexandru Tomescu a fost invitatul lui Cătălin Ştefănescu duminică, la „Garantat 100%”. Un dialog despre experienţe trăite la intensitate maximă, despre efort şi concentrare, despre emoţie şi puterea magică a muzicii ați urmărit pe 26 mai, de la ora 23.00, la TVR 1.

 

În 2022, strunele viorii Stradivarius, mânuită cu măiestrie de Alexandru Tomescu, se făceau auzite pe platoul Bucegi, aproape de vârful Caraiman. Anul acesta, aceeaşi vioară şi acelaşi violinist au impresionat o audienţă formată din grupuri de turişti de toate naţionalităţile, curajoşi care s-au aventurat să cucerească Everestul. Ce a însemnat această experienţă pentru celebrul artist? Care este programul de pregătire a muzicianului pentru astfel de evenimente? Dar rutina sa de zi cu zi? Cum se construieşte şi menţine relaţia cu publicul? La toate aceste întrebări răspunde violonistul Alexandru Tomescu în dialogul cu realizatorul TVR Cătălin Ştefănescu, la „Garantat 100%”.

A fost o ediţie de văzut şi ascultat, duminică, 26 mai, de la ora 23.00, la TVR 1.

(w882)

„Visam de mulţi ani la o astfel de evadare din cotidian”, mărturiseşte muzicianul referindu-se la experienţa din Himalaya. „Totul e la cu totul alte proporţii. Într-adevăr, sunt munţi superbi în România, sunt munţi superbi în Europa, peste tot, dar proporţiile la care sunt munţii aceia, acolo, sunt năucitoare! Eram la 4-5000 de metri şi ne uitam în sus, la 8 miari... Şi densitatea lor – erau frecvent momente în care aveam 360 de grade în jur creste. Una şi una, pe care ţi-ai fi dorit o viaţă întreagă să le contempli”, a continuat el.

(w882) Al

Şi, pentru că nu-şi permitea să lase studiul deoparte timp de o lună, cât a durat expediţia, a apărut ideea „concertului”... la înălţime – şi la propriu, de această dată.

„Am decis să iau vioara după mine, pentru că nu puteam să fac o pauză şi… studiam. În fiecare seară, spre disperarea unor vecini de cameră de acolo, studiam”, glumeşte invitatul, oferindu-ne amănunte despre efortul activităţior obişnuite în acele condiţii deloc prietenoase. „Şocul l-am avut la Everest base camp, unde evident că nu aveam timp să mă încălzesc înainte de concert. Pur şi simplu, a fost pe loc: desfă vioara şi cântă! Primele secunde am fost şocat, pentru că eram bocnă, mâinile erau îngheţate”, și-a amintit Alexandru Tomescu.

(w882) 2

(w882) Al

Efortul a meritat, însă. Chiar dacă spectatorii erau departe de publicul meloman, îmbrăcat elegant, din marile săli unde a concertat violonistul, momentul muzical care i-a surprins la 5364 de metri a reuşit să transforme acel „turn Babel” într-un grup de oameni ale căror suflete vibrau în acelaşi ritm: al „Baladei” lui Ciprian Porumbescu. „Am stat la coadă. Erau grupuri de turişti care se fotografiau acolo. […] Erau foarte mulţi oameni, de toate naţionalităţile. Era un fel de turn Babel, aşa mi s-a părut. Cred că cei mai puţin numeroşi erau nepalezii, ei erau doar pe partea tehnică. Era grupul nostru de români – eram 8 români – şi străini, foarte mulţi străini. […] Am simţit că oamenii aceia, care habar n-aveau cine e Porumbescu, ce-i România... am simţit, la un moment dat, că s-a făcut linişte…”.

(w882)

Despre concentrarea artistului atunci când se află pe scenă, Alexandru Tomescu spune că el trebuie să fie „imun” la orice se întamplă în sală.

„Eu am antrenamentul cel mai dur cu putinţă, am cântat pe peron de metrou. Mai gălăgios decât o garnitură de metrou care să treacă pe lânga tine, nu există”, e încredinţat invitatul lui Cătălin Ştefănescu, a cărui convingere este că „puterea mentală e extrem de importantă în orice domeniu de performanţă. […] Dacă tu doar percepi că cineva s-a foit sau a tuşit, deja nu mai eşti concentrat pe muzica pe care o ai de făcut – şi muzica asta e extrem de complexă. […] În toate domeniile de top, forţa mentală e cea care generează întreaga mişcare.”

(w882) 2

Cum se pregăteşte artistul? Ce face când nu studiază? Ne-a spus tot violonistul:

„Sunt anumite lucrări care necesită un timp de ’gestaţie’ mai îndelungat, sunt şi lucrări pe care le perfecţionezi o viaţă întreagă… E greu de făcut o distincţie între momentul cu muzică şi cel fără muzică, pentru că, în momentul în care nu cânt la vioară, mie, întotdeauna, în fundal, mi se derulează o gamă, o piesă la care încă mai caut o soluţie la o digitaţie. De aceea, de cele mai multe ori, pentru mine, cel mai relaxant şi mai odihnitor e să fiu în linişte, pentru că muzica e deja în mintea mea şi lucrează.”

(w882) 2

Un artist pentru care muzica nu se opreşte niciodată. Care are talentul de a atrage oamenii în lumea sa magică, de a stârni emoţii ce „ne pot duce acolo unde lucrurile palpabile nu o pot face”. Alexandru Tomescu a fost invitatul lui Cătălin Ştefănescu de duminică, 26 mai, la „Garantat 100%”.

 

*** Foto: TVR; Ioana Hameeda

 
100 de ani în 10 ecranizări străine: de la cărți la filme de succes

Un manuscris respins de 12 edituri, dar și piese de teatru recompensate cu Premiul Pulitzer au devenit repere cinematografice și succese ...

Gustul victoriei (III): Șofranul, vanilia și aromele vieții

Care sunt cele mai scumpe mirodenii, la ce sunt folosite și de unde le obținem? Cum acționează condimentele asupra alimentelor și de ce se ...

 ParenTin’, proiectul pentru adolescenți | VIDEO

ParenTin’, proiectul pentru adolescenți | VIDEO

publicat: sâmbătă, 09 noiembrie 2024

În data de 14 decembrie, Cluj-Napoca va găzdui o inițiativă inovatoare, lansată de neuropsihiatrul Cristian Andrei, intitulată "ParenTin'".

 

#TVRedu