Sâmbătă, 28 noiembrie, de la ora 10.00, invitatul Danielei Zeca Buzura la „Mic Dejun cu un Campion” a fost artistul care a transpus în volum integrala manuscriselor eminesciene.
Acad. Mircia Dumitrescu este grafician, pictor şi sculptor, doctor în arte vizuale şi profesor universitar, membru corespondent al Academiei Române şi membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România
Cunoscut ca unul dintre cei mai dedicaţi profesori pe care i-a avut Universitatea de Arte din Bucureşti, acad. Mircia Dumitrescu este un profesionist desăvârşit, un performer al artelor grafice, care a format multe generaţii de studenţi, iniţiindu-i în meşteşugul laborios şi complicat al gravurii în lemn şi metal sau al litografiei. Tehnicile şi meşteşugul gravurii le-a deprins întâi ca autodidact şi apoi de la profesorii din facultate. A reuşit să-şi construiască singur o presă de gravură pe care lucrează şi astăzi. Este un grafician cu o mare lejeritate a desenului şi efectelor grafice. Cu o linie lirică care s-a potrivit perfect ilustraţiei de carte în care a execelat o viaţă.
De fapt, disponibilitatea sa nativă de povestitor s-a transpus pe deplin şi în opera sa. Pentru că toate lucrările sale – fie de gravură, grafică de şevalet, ilustraţie de carte sau sculptură – sunt poveşti în derulare. Seriile de teme se succed în cascadă. Mereu mai are ceva de adăugat şi aşa, mai apare o continuare.
Gravura în tipar înalt, cea în metal, litografia, impun cunoaşterea perfectă a tehnicilor de incizare şi imprimare, a feluritelor cerneluri şi hârtiilor speciale. Dar, aceste condiţionări nu exclud exerciţiile de improvizaţie. Ceea ce face Mircia Dumitrescu cu excelenţă este să transforme aceste exerciţii, în norme de lucru, cu rezultate spectaculoase. De aici, neobosita sa trudă în meserie.
„Nu s-a dat niciodată în lături de la a învăţa tainele meseriei de tipograf, de exemplu, care, mai târziu, avea să-i ofere soluţia optimă pentru a transpune integrala ’Manuscriselor lui Mihai Eminescu’. Un proiect monumental care i-a ocupat o parte semnificativă a vieţii dar care s-a concretizat în multe volume care acum pot fi consultate la Biblioteca Academiei Române. Astfel, atât cercetătorii cât şi publicul pot avea acces la manuscrisele eminesciene, care, de altfel, mai devreme sau mai târziu s-ar fi deteriorat ireversibil. Nu cunosc mulţi artişti care s-ar fi dedicat cu o asemenea dăruire totală nu numai găsirii unei soluţii tehnice viabile dar şi - cu colaborarea specialiştilor - punerii în ordine a acestor manuscrise şi cercetării lor amănunţite. Toată ştiinţa şi competenţa sa au fost puse în slujba acestei realizări de care s-a achitat exemplar. Este o performanţă unică, de importanţa căreia nici nu suntem încă suficient de conştienţi pentru a-i mulţumi îndeajuns. Această dăruire cred că îl defineşte pe Mircia Dumitrescu şi vine din firea sa şi de la prietenii remarcabili – scriitori, colegi de breaslă, intelectuali, responsabili de edituri - pe care i-a avut de-a lungul vieţii. L-a cunoscut îndeaproape pe Nichita Stănescu, căruia i-a desenat multe ilustraţii iar acesta i-a dedicat o mulţime de poezii. Mircia a ştiut întotdeauna să cultive o prietenie, oferind şi primind, în acelaşi timp, dar nu în egală măsură”,spune Ileana Ploscaru Panait, producătorul emisiunii.
”Îi iubesc pe cei din jur. Invidia mă dezamăgeşte’’, spune Mircia Dumitrescu.
Un spirit energic şi obtimist, Mircia Dumitrescu este neobosit. A risipit cu dărnicie tot ce ştia, dar nu şi-a neglijat niciodată nici propria creaţie. Are ce povesti pentru că, deschiderea sa către oameni, l-a îmbogăţit pentru mai multe vieţi. Dialogul cu el pare a nu se termina niciodată, pentru că mereu parcă întoarce o altă pagină, o nouă amintire, alţi oameni, alte întâmplări.
„A vizita atelierul lui Mircia Dumitrescu este o adevărată aventură din care nu poţi ieşi decât în câştig. Ce impresionează în primul rând când intri este ordinea. O ordine estetică, aş putea spune. Pânzele perfect aliniate, buna rânduială de pe masa de lucru, pensulele şi culorile, caietele de schiţe care sunt deseori transformate în adevărate cărţi bibliofile, cu mici notaţii printre filele frumos cusute la cotor. Toate acestea denotă o disciplină interioară îndelung exersată. Apoi, farmecul personal şi curgerea neîncetată a amintirilor şi poveştilor. Aburii cafelei şi impresia foarte confortabilă că eşti mereu binevenit, că nu încurci, că nu ai înterupt nimic, că erai exact omul cel mai aşteptat în acel moment. Este o încântare să stai de vorbă cu Mircia iar la plecare nu te poţi descotorosi de sentimentul că ar mai fi fost încă atâtea de spus şi că se impune o nouă întâlnire’’, adaugă Ileana Ploscaru Panait.
Anul viitor, maestrul pregăteşte două expoziţii retrospective la care care vom fi şi noi, cu siguranţă, prezenţi. „Când e vorba despre Mircia Dumitrescu, trebuie să vorbim neapărat despre copilul-artist. Întotdeauna inocent, întotdeauna visător”, spune Daniela Zeca Buzura.
Portretul de artist de astăzi este dedicat - cum s-ar fi putut altfel - însuşi invitatului nostru. Iar recomandarea de lectură este ’’Sindromul Greta Garbo’’, o carte scrisă de Aurora Liiceanu, un invitat pe care l-aţi mai văzut la Mic dejun cu un campion. Volumul a apărut la Editura Polirom în 2020, în categoria Psihologia socială şi de grup, Raftul autorilor români şi analizează un aspect ce suscită numeroase luări de poziţie: ’’Astăzi, când celebritatea este considerată ca fiind echivalentă cu succesul în viață, cine mai vrea să fie anonim?... Când o asemenea mentalitate devine dominantă, o atitudine ca a Gretei Garbo poate părea de neînțeles. Artista care strălucea pe ecrane în anii 1920-1930 era renumită pentru insistența cu care își apăra viața privată de indiscreția jurnaliștilor și a fanilor... Intrigată de personalitatea ei, Aurora Liiceanu face o analiză a fenomenului celebrității, de la imaginea pe care vedetele aleg să o prezinte publicului până la avantajele materiale și costurile psihologice ale faimei’’ (Sursa: site Cărtureşti).